Z Kuşağı Güzelliği Yeniden Tanımlıyor

Daha özgün, daha yaratıcı ve kesinlikle daha eğlenceli! Makyaj ile ilgili fikirlerimiz geçtiğimiz birkaç yılda kesinlikle değişti. Peki kalıpları olduğu gibi kabul etmeyen Z jenerasyonunun bu duruma ne kadar etkisi var?

YAZAR: Dilan Günaçtı
SHVETS Production
SHVETS Production

Yalnızca on yıl öncesine bakarsanız, makyaj yapma şeklimiz, bugünkünden çok daha farklıydı. Kalın ve koyu kaşlar, tamamen mat bir ten makyajı, yoğun bronzlaştırıcı, belirgin eyeliner, mat rujlar ve bolca aydınlatıcı... Şimdi ise, bırakın bu kadar ağır bir makyaj yapmayı bir zamanlar o "glam" modasına uyduğumuzu düşünmek bile zor. Elbette değişen trendler, güzellik alışkanlıklarımızı belirlemede önemli bir rol oynadı ancak Z jenerasyonunun sessiz ama güçlü etkisi, çok daha büyük bir değişim yarattı. Peki, Z jenerasyonu makyajla kendini nasıl ifade ediyor ve bu yeni yaklaşım, güzelliği nasıl yeniden tanımladı?

Makyajda Euphoria Etkisi

Euphoria, yayınlandığı ilk dönem, izleyiciler üzerinde kalıcı bir etki bıraktı. Hem oyuncu kadrosunun güçlü performansları hem de dizinin işlediği cesur, bazen tabu olan konular, büyük başarıyı beraberinde getirdi. Ancak belki de dizinin en dikkat çekici etkisi, Z kuşağının moda ve güzellik anlayışını yeniden şekillendirmesiydi. Diziye damgasını vuran makyaj stilleri, abartılıydı ve o dönemde hâlâ geçerli olan makyaj normlarına pek uymuyordu. Sonuçta hiçbirimiz, suratımızda taşlar veya neon eyeliner ile okula gitmiyoruz. Fakat dizideki karakterlerin makyajla kendilerini ifade etme biçimleri ve görünümlerinin kişiliklerini yansıtması, izleyicilere farklı bir bakış açısı sundu. Bu durum, makyajın yalnızca estetik bir amaçla, "iyi görünme" aracı olmaktan çıkarak, aynı zamanda eğlenceli ve özgün bir ifade biçimi olabileceğini yeniden hatırlattı. Makyajı çeşitli güzellik algılarına uyum sağlamak için değil, kendi beğenilerimize uyacak şekilde yapmaya başladık.

Instagram Face Etkisi

Sosyal medyanın hızla gelişmesi, Z kuşağının nasıl göründüğü ve nasıl görünmek istediği ile ilgili düşünmesine yol açtı. Günümüzde ideal bir yüzü hayal etmek veya teknolojiyi kullanarak onu oluşturmak oldukça kolay. Filtreler ve fotoğraf düzenleme uygulamaları sayesinde nasıl görüneceğimizi seçebiliyoruz. Kendi doğrularına sahip olmak ve herhangi bir kalıba hapsedilmemek Z jenerasyonu için oldukça önemli. Instagram face dediğimiz tek tip güzellik algısının yaygınlaşması ise Gen Z’yi kendi yaratıcı benlikleri ile var olmaya itiyor. 

Çevremize nasıl göründüğümüz, verebileceğimiz en kuvvetli mesajlardan biri. Toplumun beklentilerinin dışına çıkarak makyajı yaratıcı bir araç olarak kullanan Z jenerasyonu, özgün ve cesur bir duruş sergileyebiliyor. Trendler her zaman var oldu ve olmaya da devam edecek. Ama değişen algılar sayesinde popüler akımların sınırları daha flu çizilebiliyor, bu akımlar daha kapsayıcı hale getirilebiliyor ve en önemlisi sosyal medya aracılığı ile güzelliğin bireysel yorumlarına kolaylıkla ulaşılabiliyor.

Makyaj Bir İfade Biçimi!

2024 yılında Redfield & Wilton Strategies tarafından Newsweek için yapılan bir araştırmaya göre, 18-26 yaş arasındaki gençlerin %19'u makyajın kişiyi olduğundan daha çekici yapmadığını düşünüyor. Bu oran, X jenerasyonu, Baby Boomer’lar ve 59 yaş üstü grupta sırasıyla %12, %8 ve %7 olarak düşüyor. Farklı bakış açısının temelinde, Z jenerasyonunun makyaja bir güzellik aracı olarak değil, bir ifade biçimi olarak yaklaşımı yatıyor. Bu jenerasyona göre, makyaj sadece kusurları örtmek veya yeni bir kimlik yaratmak amacıyla kullanılmıyor.

Z jenerasyonunun kendi içerisinde tanımladığı bu güzellik anlayışı, tüm güzellik sektörünü etkiliyor. Ürünlerde renk çeşitliliği, çok amaçlı kullanım ve kapsayıcılık ön plana çıkıyor. Makyaj herkes için olabilir ve makyaj eğlencelidir algısı giderek daha kuvvetleniyor. En basitinden sosyal medyayı domine eden lip combo trendi bile bizleri farklı ürünleri ve renkleri istediğimiz şekilde karıştırıp kullanmaya teşvik ediyor. Makyaj yapmanın her ne kadar belli püf noktaları olsa da Z jenerasyonu güzelliğin kişisel olduğunu ve bu dünyada kurallara bağlı kalmanın aslında ne kadar sıkıcı olabileceğini bize gösterdi. 

Rutininizi biraz değiştirip renkli ve eğlenceli ürünlere bir şans vermeye ne dersiniz?

Kiko Milano New Water Eyeshadow Electric Blue

Anında renk salan ve çift ıslak ve kuru kullanıma sahip göz farı... Yumuşak ve kremsi dokusuyla çok boyutlu bir makyaj görünümü elde edebilirsiniz.

4fe7c819-bf39-47c8-aa36-2a06ed8880a7_size1200x1200_cropCenter.png
Kiko Milano New Water Eyeshadow Electric Blue

NYX Buttermelt Blush 08 Getting Butta

5 farklı renk seçeneğine sahip olan ürünü lifting etkisi yaratmak için kullanabilirsiniz. Elmacık kemiklerinizin ön tarafından gözünüzün yanına kadar bir L şekli çizerek daha yukarı çekilmiş bir görünüm elde edebilirsiniz.

nyx-professional-buttermelt-08-getting-butta-kremsi-pudra.png
Nyx Professional Makeup Buttermelt Blush 

Fenty Beauty Gloss Bomb Stix 05 High’biscus

Fenty Beauty, Gloss Bomb Stix rujunun formülü dudakları nemlendiren, besleyen ve dolgunlaştıran yumuşak bileşenlerle dolu!
 

724489_swatch.png
Fenty Beauty Gloss Bomb Stix 05 High’biscus

M.A.C Colour Excess Gel Eyeliner Perpetual Schock

Jel göz kalemi, göz kapaklarında 24 saatten fazla ve göz içinde 12 saate kadar kalıcı! Suya dayanıklı ve güçlü pigmentlere sahip kalemle, çarpıcı göz makyajı yapabilirsiniz!

image (2).png
M.A.C Colour Excess Gel Eyeliner Perpetual Schock

Maybelline New York Lash Sensational Sky High Burgundy Haze Maskara

En küçük kirpiklere bile ulaşan esnek fırçası, bambu özü ve fiberler içeren 24 saate kadar kalıcı formülüyle; hacimli, limitsiz uzunlukta kirpik görünümü oluşturuyor.

61nIrmRMPFL.png
Maybelline New York Lash Sensational Sky High Burgundy Haze 

Rare Beauty Positive Light Aydınlatıcı

Işığı yansıtan inci tanecikleriyle bitkisel lotus, gardenya ve beyaz nilüfer karışımıyla cilde doğal bir ışıltı veriyor.

528086_swatch.png
Rare Beauty Positive Light Aydınlatıcı
123.JPG
Dilan Günaçtı
Güzellik ve Bakım Editörü
Kariyerime dijital ve basılı içerik yazarı olarak başladım. Aldığım mindfulness eğitimi, wellness odaklı bir bakış açısı geliştirmemi sağlarken, zamanla bu perspektifi güzellik dünyasına olan ilgimle birleştirdim. GQ Türkiye’de bakım ve wellness yazarlığı yaparken aynı zamanda freelance olarak dijital platformlara içerik üretmeye devam ettim. Güzellik ve bakımın kalıplara sığdırılmasından ziyade, özgürleştirici ve eğlenceli yanını göstermeyi umuyor ve kendimizi iyi hissetmenin gücüne inanıyorum.
Devamını okumak için tıklayın